Waarom Mediteren?

cf30ecfb7e40ce7f5204bfdc1c8d9b8a

 

In mijn Review over de E-cursus van de Hapinezz kan je al een beetje lezen dat ik graag mediteer.Bij mijn vroegere yogadocent dacht ik dat meditatie dus niks voor mij was. Mijn gedachten bleven rond springen en het voelde nooit echt goed.
Dankzij de E-cursus van de Hapinezz ben ik in aanraking gekomen met de verschillende vormen van meditatie. Hierdoor ben ik gaan beseffen dat het wel degelijk bij mij past, alleen de vorm die ik jaren heb gevolgd bij mijn yogadocent die paste niet bij mij.
In dit artikel wil ik dieper op het onderwerp Meditatie gaan. Het verdiend namelijk echt de aandacht!

Bij meditatie denken de meeste vaak aan iemand in de lotushouding die AUMMMMMMMM zingt. Wat veel mensen niet weten is dat meditatie zoveel meer is.

Wie naar buiten kijkt droomt, wie naar binnen kijkt wordt wakker

Carl Jung

De wetenschap had in de begin jaren 60 al interesse in meditatie en tegenwoordig zijn er vele studies over de effecten van Meditatie. Er komen dan ook geregeld publicaties van onderzoeken die bewijzen dat Meditatie nuttig is en zeker effect hebben op zowel je lichaam als geest!
Onderzoekers zijn onder andere te weten gekomen dat de hersengolfpatronen van mediterende mensen veranderen.
De Theta-golven die geassocieerd worden met rust en fysieke ontspanning wordt actiever tijdens de meditatie.
De Beta-golven die zich met actief denken, waarnemen en waken bezig houden, nemen tijdens de meditatie af.
Bij mensen die regelmatig mediteren werd ontdekt dat de hersenactiviteiten zoals gejaagdheid en snel geirriteerd worden, na verloop van tijd minder werden. Terwijl de gebieden zoals enthosiastme, passie, positief denken en levensgeluk juist meer activiteit vertoonden.

Er zijn dus vele lichamelijke en mentale voordelen wanneer je mediteert.

Je slaapt beter, je kunt beter omgaan met stress en pijn en je krijgt een beter geheugen. Je wordt er niet alleen ontspannen en rustig van, maar ook alerter en helderder van geest.
Angsten, onrust en het stress gevoel neemt af. De bloeddoorstroming verbetert en dat zorgt ervoor dat de productie van bijvoorbeeld het stresshormoon adrenaline afneemt.

DO I NEED TO SAY MORE???

LEUK allemaal, maar hoe begin je nou?? Een kwartiertje stilzitten lijkt eenvoudig, maar is onwijs moeilijk. Zeker wanneer je net met meditatie begint.  Toch is het advies om het elke dag, al is het maar een paar minuten, te doen!. Gewoon DOEN! Je moet er een gewoonte van maken. Elke dag weer op bijvoorbeeld hetzelfde tijdstip.
Daarnaast kan het helpen om op een vaste plek in huis waar je niet gestoord kan worden te mediteren.
Beste tijd om te mediteren is ’s morgens vroeg of ’s avonds voor het slapen gaan. Je begint met een aantal minuten en breidt dit langzaam uit. Je kan beter elke dag korte meditatie doen, dan één keer per week drie kwartier. Meestal mediteer je zo’n tien tot dertig minuten per dag. Bij meditatie gaat het niet om presteren, dan ga je volledig het doel voorbij. Dus maak er geen wedstrijdje van ….RELAXXX…

 

Op Youtube vond ik ooit dit leuke filmpje over One-moment meditation. Het gaat over een meditatie vorm die je kan toepassen waar en wanneer je maar wilt. Een manier die je leert om binnen een seconde in een meditatieve staat te komen.

Welke meditatie???

Er zijn verschillende vormen van meditaties. Ze zijn meestal afkomstig of geïnspireerd op het Boeddhisme. Het verschil in meditatie heeft niks te maken met het uiteindelijk resultaat, het zit hem meer in wat het beste bij je past. Waar voel jij je prettig bij? Hieronder beschrijf ik een aantal vormen van meditatie.

Zitmeditatie. Wordt vaak in het zenboedhisme beoefend. Het is eigenlijk niks anders dan alert, krachtig en tegelijkertijd ontspannen zitten. De monniken doen dit uren op een dag. Het is een moeilijk opgave om ontspannen te blijven zitten. Zodra je merkt dat je gedachten afdwalen, ga je tellen. Bijvoorbeeld bij een inademing zegt je één, en bij een uitademing twee, inademing drie en ga zo maar door tot de tien. Wanneer je bij de tien ben of je bent de tel kwijt, dan begin je gewoon opnieuw.

Affirmatie. Je kan ook tijdens de meditatie een doel voor ogen hebben in bijvoorbeeld een Affirmatie. Een affirmatie is een korte persoonlijke en positieve boodschap die je in de tegenwoordige tijd zegt. Bijvoorbeeld: ik ben sterk, liefdevol en vriendelijk. Tijdens de meditatie herhaal je deze Affirmatie en leer hem uit je hoofd. Je kan ook bijvoorbeeld je meditatie alleen beginnen en eindigen met een affirmatie en tussendoor op iets anders te concentreren zoals je ademhaling zoals hierboven beschreven.

Doe alles met aandacht. Het filmpje wat ik hier heb gedeeld is een beetje van toepassing op deze vorm van meditatie. Sommige zijn namelijk van mening dat het helemaal niet nodig is dat je stilzit, maar dat je meditatief ben in alles wat je doet. Autorijden, luisteren naar je collega, afwassen, douchen e.d. Je bent dan elke moment van de dag alert. En dit is moeilijker als je denkt. Probeer maar bijvoorbeeld bij het tandenpoetsen je aandacht alleen maar te houden op het tandenpoetsen. Zodra je gedachten naar iets anders afdwalen ga je weer terug met je aandacht bij het tandenpoetsen. Dit is een hele goeie oefening die je dagelijks kan toepassen. En wel leuk om te doen, zo kan je merken dat een op zich makkelijk lijkende oefening, best heeeeel moeilijk is. Het lijkt ook wel op Mindfulness, hierbij ben je ook de hele dag bewust met je aandacht bij wat je doet.

En zo zijn er nog vele andere vormen. Zoals de Bodyscan meditatie, klankschaal meditatie, Mantra meditatie, Chakra meditatie. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

EN??? Heb ik je nieuwsgierig gemaakt?

190

 

 

 

 

Sabine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *